Інформація для батьків
Підвищення
відповідальності сім'ї за виховання дітей — одна
з важливих проблем нашого суспільства. Проте чекати, доки батьки самі опанують
складне мистецтво (науку) виховання, не можна. Завдання — дати їм мінімум
знань з усіх аспектів навчання і виховання дітей — покладається в першу чергу
на педагогів.
Незаперечна
сьогодні соціальна значимість взаємодії педагогів і батьків у розвитку
особистості. Багатство її робить життя дітей змістовним і приємним.
Піклуючись
про те, щоб у вихованців загальноосвітньої школи-садка було все необхідне,
педагогічний колектив виявляє турботу: це і затишне приміщення, різноманітні
навчальні посібники, іграшки, обладнані ігровими і спортивними спорудами
майданчики, якісне харчування. Та головне — турбота
про високий рівень освітньо-виховної роботи.
Колектив
у нас працьовитий, дружний — справжні спільники й однодумці,
які добре розуміють роль навчального закладу на селі, складність і відповідальність,
покладену на нього. Сьогодні він добре справляється із завданнями щодо
навчання і виховання дітей; досвід його відомий у районі і за його межами,
завершений експеримент "Організація школи-садка — родини". Нині педагогам є чим поділитися з
колегами, хоч шлях до визнання був нелегкий. Вони використовують активні методи
і прийоми навчання, залучають дітей до світу знань, вивчають з ними народні
казки, пісні, прислів'я, лічилки.
У
школі-садку створена належна атмосфера емоційної захищеності, тепла і поваги
до дитини, її самореалізації. Вихователі і вчителі уважні до настрою і стану
батьків, обирають для бесіди найбільш вдалий момент і так встановлюють довіру і
контакт для кожного.
Взаємодія
з сім'єю стала невід'ємною складовою фахових обов'язків педагогів. У вузах при
підготовці спеціалістів питанню організації роботи з батьками виділяється мало
годин. Тому ми збагачуємо зміст і форми єдності з сім'єю у вихованні дітей.
Дуже
важлива здатність педагогів встановлювати з батьками ділові і дружні взаємини.
Отже, перед працівниками постала
проблема самовиховання, досконалого володіння правилами і методами взаємодії. Розв'язання її дало нам змогу
не лише вдосконалювати фахові вміння, а й внутрішньо зрости, збагатитись
досвідом людських взаємозв'язків.
Емоційна
основа взаємодії з батьками з питань навчання і виховання дітей становить її
специфіку і полегшує спілкування. Тому одним із завдань школи-садка стало
налагодження позитивних контактів з усіма батьками. Основним було
взаєморозуміння у погляді на дитину дошкільного і молодшого шкільного віку. Із
цього приводу в ході безпосереднього спілкування вихователі дошкільних груп та
вчителі обмінювалися з батьками інформацією.
Передбачаючи
свої контакти з батьками, педагоги щоразу визначають конкретну мету:
порозумітися, довідатися про думку з приводу чогось, вплинути на ставлення до
певної ситуації у вихованні і навчанні дітей тощо, щоб у кінцевому результаті
досягти співдії. Обмірковуючи заздалегідь свою розмову з батьками, продумують,
як вони її сприймуть. Особливо обережні, коли розмова йде про негативні прояви
характеру дитини. Щоб запобігти психологічному бар'єру (неприязне ставлення до
педагога, відчуження, антипатія, зіпсований настрій), вони говорять з розумінням
і стурбованістю, виражають готовність докласти всіх зусиль разом з батьками,
щоб не повторились небажані вчинки дитини. У школі-садку основне правило: ніколи
не нарікати на дитину.
У нас
завжди можна почути прості звернення до батьків: "У чому Ви згідні зі мною
або ні?", "І Ви такої ж думки, чи не так?", "Спостерігайте,
як ця властивість проявляється у дитини вдома і розкажіть мені" та ін.
Персональні звертання наодинці переживаються батьками сильніше і привертають
увагу до турботи за дитину.
Такі
помірковані стосунки допомагають нам реалізувати важливу функцію спілкування —
взаємодію, бо вона виникає на ґрунті спільної турботи про особистість, її
інтереси.
Без
включення (залучення) батьків у процес виховання і навчання дитини неможливо виконати вимоги
стандарту дошкільної і початкової освіти. Цілісність педагогічного
процесу буде забезпечуватися при умові, якщо зміст навчальних програм буде
підтримуватись і продовжуватись в умовах сім'ї. Коли батьки починають
взаємодіяти з дитиною з приводу освіти, вони навчаються її бачити і розуміти,
будувати взаємодію не на побутовому, а на навчальному рівні.
Як
показала практика, батьки знають, що несуть відповідальність за виховання
своїх дітей, і беруть її на себе, але не завжди знають, як удома допомогти
дитині вчитись. Незалежно від матеріального благополуччя вони відчувають себе
безпомічними, зустрічаючись з проблемою виховання і навчання.
Тому
виникла необхідність виділити в змісті роботи з батьками власне навчальні
аспекти, що є, на наш погляд, складним. Ми не намагалися всіх батьків залучати
однаковим змістом. Спочатку починали з цікавого для них, чим вони займаються з
дитиною, що поклали під подушку на Миколая, під ялинку від Діда Мороза, а потім
підключали свій програмовий зміст.
Передумовою
успіху у спільному з батьками пізнанні дитини є відвідування педагогом своїх
вихованців удома. Тепер часто можна від педагогів у сільській школі почути: "А для чого відвідувати? Ми ж у селі і так все
знаємо про всіх". Ми переконалися, що такі зустрічі відбуваються по-різному
і дають неоднакові результати. Коли педагога зустрічають з довірою й симпатією,
то і є взаєморозуміння. Наші вихователі і вчителі завжди батьків повідомляють
про приємне, вивчають, яка дитина вдома: весела, привітна, замкнута чи тиха.
Чому в дитсадку, школі пустує, а вдома принишкла? Це є роздуми для взаємного
вирішення.
Останнім часом посилилась
тенденція до вдосконалення й урізноманітнення форм та прийомів навчання
взагалі, до пошуку шляхів організації самостійної творчої роботи дитини як
засобу активізації та пізнавальної діяльності зокрема. Педагоги в
навчально-виховному процесі використовують проблемні завдання, мовні
дидактичні ігри для розвитку самостійного мислення; сюжетні задачі і вправи для
розумового розвитку; мовно-логічні вправи з предметами і картинками.
Тому вихователі, вчителі
звертають увагу батьків на формування самостійності як якості особистості,
підкреслюють необхідність активної інтелектуальної роботи дитини в процесі
навчання. Вони пропонують батькам, щоб діти вдома виконували такі завдання з
ознайомлення з навколишнім: відповісти на запитання, звернутися з запитанням до
членів сім'ї, придумати назву до картини, оповідання, описати предмет чи
рослину, розв'язати логічну задачу чи проблемну ситуацію, обґрунтувати свою
відповідь ("Чому ти так гадаєш?"). Педагоги розробили для батьків
конкретні зразки самостійної роботи, яку можна організувати вдома з різних тем
із дітьми різного віку. Наведемо для прикладу окремі з них.
"Транспорт":
назвати і домалювати деталі, яких не вистачає;
намалювати дорогу для поїзда, літака, пароплава.
"Магазин": намалювати, що продається в магазині? Що робить продавець? Розповісти.
"Праця
дорослих": "Чи може
одночасно мама пекти пироги і полоти грядку?" Пояснити і аргументувати
відповідь.
"Робота за
схемою", на якій зображене все необхідне
для роботи н; городі (в полі). Треба показати лініями, який шлях пройде огородник, селянин у полі, щоб виростити овочі, зібрати зерно.
"Словесні
завдання": "Чи можна
одночасно писати і їсти? Чому?" "Маю прасувала білизну. її покликала
сусідка. Вона все лишила і вийшла. Ч правильно вона зробила?" і т. д.
Педагогам доводиться готувати
багато карток, малюнків, схем, заготівок-моделей. І тут допомагають батьки,
переконуючись у тому, що у ді особливо маленьких, мислення образне і для його
розвитку необхідні в: ви з посібниками. Це спонукає батьків до пошуку різних
підходів у навчанні дітей самостійності.
Пропоновані завдання
(розповідають батьки) виконуються по-різному.
Але вони переконуються, що у дітей різні інтереси, рівень мислення.
Вихователі і вчителі на заняттях,
уроках спостерігають зворотний зв'язок: дошкільнята і школярі легше і швидше
засвоюють матеріал, спокійно його
обмірковують, послідовно виконують дії.
Одним із важливих напрямків
освітньо-виховного процесу сільські школи-садка є, безумовно, трудове
гартування. Наші діти змалечку залучаються батьками до посильної праці: збирають гриби, малину,
суниці, чорниці, ожину тощо. Посильна діяльність справляє глибокий вплив на
формування всіх сторін особистості дитини. Педагоги запрошують батьків на
заняття, уроки, де пропонують дітям правила безпеки в горах, лісі, на річці,
разом розв'язують різні проблемні ситуації.
Завдяки зусиллям вихователів, які
працюють з дітьми середнього дошкільного віку, старші дошкільники та молодші
школярі мають трудові навички самообслуговування, виконання простих доручень
господарсько-побутового характеру. Але ми помічали, що значна частина дітей
виконує доручення без особливого бажання, мляво, без старанності. Окремі не
намагаються виконати роботу добре, довести до кінця. Такі прояви
спостерігались у навчанні молодших школярів. Обговоривши з батьками результати
аналізу спостережень за виконанням доручень, побачили необхідність підвищити
роль праці як засобу формування особистості: якомога доступніше й переконливіше
мотивували працю і навчання, дії дітей, режим виконання, показуючи кінцевий
результат. Заохочуємо деколи і тих, хто й не заслуговує, щоб краще
зорієнтувати трудові зусилля дітей. Переконуємо батьків через спостереження,
конкретним прикладом на заняттях, уроках праці в тому, що дуже важливо, щоб
діти усвідомили, для чого і для кого потрібна та чи інша робота й особливо для
самої дитини в конкретному випадку (розставимо баночки з фарбою — для всіх, допомогли вихователю, вчителю потурбуватися про своєчасний
початок уроку).
Ми й раніше усвідомлювали, що
якості особистості не можна формувати по черзі. Але тепер побачили, що
сумлінність, як одна з найважливіших рис людини у її ставленні до праці й
навчання, має бути виділена особливо в єдиному комплексі виховних завдань. Із
цією метою педагоги широко застосовують і показують батькам прийоми паралельних
дій дорослого і дитини (підготувати місце для виконання роботи з малювання,
письма тощо). Обов'язково заохочуємо тих, хто старанно й акуратно виконує
завдання ("Як зрадіє мама, коли твої книги (іграшки) лежатимуть акуратно
на поличці, в ящику").
Практика показала, що у
формуванні старанності важливо стежити за послідовністю виконання дії, якістю
роботи, умінням добиватися результату. Пропонуємо батькам при виконанні
спільної праці з дітьми вдома домовлятися про взаємодію. Ініціативу при цьому
надавати синові чи доньці, а якщо їх кілька, то сприяти, щоб вони не хитрували
(вибирали меншу чи легшу частину) у визначенні обов'язків. Завдяки взаємодії з
батьками в даному випадку у багатьох дітей з'явилось попереднє замовлення на
виконання доручення; вони дружно приступали до справи; поліпшився настрій
після виконання завдання на уроці, з'явилося бажання до співробітництва,
взаємодопомоги. А це хороший показник для дальшого гартування працелюбства.
Важливе місце у формуванні духовності
дитини в школі-садку займають народні звичаї і традиції. У педагогічному
процесі вони стали основою, на якій зростає національна свідомість дітей і
дорослих. Визначальними вони стали у вихованні дитини в сім'ї та родині. Разом
із батьками ми відмічаємо День пам'яті померлих, загиблих воїнів, святкуємо
Різдво, Великдень, Зелені свята, а також день родини, дні народження та інше.
Все це сприяє не тільки засвоєнню дітьми традицій українського народу, а й
єдності і міцності поколінь.
Значний вплив на формування у
дітей чуття краси справляє природне оточення нашого села. Можливості тут
широкі, то й використовуємо їх уповні. Питання естетичного розвитку
дошкільнят і школярів розв'язуємо з батьками в комплексі з іншими аспектами
виховної роботи (спостереження за оформленням будинків у селі, ігрових зон у
групах, порівняння картин художників із пейзажами живої природи та ін.). Велика
радість для всіх — виставки квітів, гербаріїв рослин. У школі-садку і вдома
діти разом із дорослими дають друге життя своїм знахідкам у лісі (гілки,
сучки, корінці, мох), оживляють їх.
Педагоги для батьків
організовують виставки "Як відзначити день народження дитини вдома",
запропонувавши зразки святкового меню (різноманітні салати, коктейлі з соку
тощо, ряд організаційних моментів). Індивідуально проводимо бесіди — про подарунки, упаковку. На практичних заняттях пропонуємо для батьків
виготовлення вітальних листівок до свят, для привітання родичів. Вихованці і
учні добирають матеріали, складають композиції.
Музичне виховання посідає
особливе місце. Ми розвиваємо інтерес до музики, співу не лише у дітей, а й
усіх працівників, батьків. Для святкових виступів, ігор дітей упродовж багатьох
років разом з батьками виготовлено чимало костюмів. Тут із обох сторін багато
вигадки, ініціативи. Любо дивитися, з якою охотою, убравшись у них, діти разом
з батьками виконують народні танці й пісні. Такі спільні свята набувають
особливого значення, залишають глибокий слід у серцях педагогів, дітей, батьків
і всіх присутніх.
Природа — невичерпне джерело розвитку дитини. Окрім спостережень, екскурсій разом із батьками, педагоги вводять дітей у
світ її "секретів", проводячи досліди на уроках. Відвідавши у нас
такі заняття-досліди, батьки пропонували (розповідають діти) малюкам незначні
досліди вдома ("Сіль, цукор, їхні властивості і застосування",
"Дерево, його властивості і застосування", "Ось яка вона,
земля"). Із бесід ми виявили, що вони прийшли до висновку: діти свідомо
опиралися на досвід, одержаний на уроці, знаходили способи перевірки своїх
висновків. Самі розповідали вдома: "Звідки беруться хмари?",
"Чому йде дощ?", "Як утворюється веселка?", "Що таке
роса, туман". У них збільшилась кількість запитань до дорослих у родині.
Враховуючи велику роль розумового
виховання у підготовці дітей до школи, ми приділяємо особливу увагу
активізації мислення дошкільників і школярів на заняттях, уроках з розвитку
мовлення, зокрема навчання складати розповідь. Підготовку починаємо з молодшої
групи дітей. Радимо батькам розвивати в малюків спочатку розмовну мову.
Пропонуємо зразки запитань при спостереженні за предметами, живими об'єктами
("Хто живе в річці?", "Що рибки роблять?", "Хто водить
автомобіль?" тощо). Батьки переконуються в тому, що дитині, щоб відповісти
на запитання, доводиться придивлятися, зосередитися, віднайти правильні слова.
Учителі і вихователі навчають батьків (на прикладах проведених занять, уроків)
як пропонувати завдання дітям за кількома прочитаними творами (де добро перемагає
зло, де співчуття скривдженому, де засуджується лихе та ін.). Саме тут
конкретизується мислення, проявляється мовна активність, збагачується словник.
Учителі і вихователі проводять з батьками практичні заняття, на яких оправляють
їх у складанні розповідей з власного досвіду. Тут і батьки відчувають труднощі
в послідовності викладу думок, розповіді за планом, метою. Вони переконуються,
що необхідно докласти максимум фантазії, самостійності, уміння використовувати
елементарні знання побудови оповідання, казки. Педагоги записують розповіді
батьків, дітей і читають або відповідають на уроках, заняттях школярам і
дошкільнятам, а ті впізнають, то їх склав і з радістю повідомляють.
Вважаємо, що взаємодія педагогів і батьків у розвитку дітей не зводиться до
окремих спільних заходів, це проблема кожного дня. Ефективність її вбачаємо в
тому, що батьки не лише охоче беруть участь у різноманітних господарських
справах школи-садка, а й виконують періодичні завдання, спрямовані на розв'язання певних
навчально-виховних завдань, сприймають педагогічні рекомендації і намагаються
дотримуватись їх, проявляють інтерес у різних формах розвитку малюків. Наші
батьки розуміють, що коли їхня дитина не прийде до групи, класу, то вона
пропустить щось дуже корисне для себе, необхідне для подальшого збагачення
знань. А наша майбутня поглиблена робота у взаємодії з батьками — розв'язання важливої проблеми формування загальнолюдських якостей
особистості, що так важливо на сучасному етапі розвитку суспільства.