Форма входу
Календар
«  Жовтень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 40
Друзі сайту

Сайт Верховинського РМЦ

Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0
Сьогодні нас відвідали:
Повна статистика

Практичний психолог         

      Сучасний етап суспільного та економічного розвитку в Україні характеризується інтенсив­ною психологізацією всіх сфер соціального життя. Тому закономірно зростає кількість практичних психологів як в сфері освіти так і у інших сферах. Причиною популярності цієї професії є потреба суспільства в психологічно компетентних фахівцях. Найбільшою вона є у сфері освіти, охорони здоровя, армії, міліції, кадрових агентствах та інших державних структурах. Зросла потреба звер­нення людей за психологічною допомогою не тільки у складних життєвих ситуаціях, а й в ситуа­ціях  психологічного розвитку та самовдосконалення.

Враховуючи особливі умови праці психологів системи освіти (значна кількість консульту­вань як дітей так і батьків, робота з девіантними дітьми , психічні перевантаження, високі вимоги та повна відсутність супервізійної підтримки ), цілком логічно припустити, що у цьому контексті діяльності професійна деформація буде розвиватися особливо інтенсивно та масштабно.

Саме тому постає вкрай необхідною відповідна спеціальна професійна підтри­мка психологів в сфері освіти. У цьому контексті проблема професійної компетентності практич­них психологів набуває нового звучання, змінюються критерії професійної готовності фахівця.

Професійне співробітництво психолога і педагога є важливим чинником підвищення ефек­тивності навчально-виховного процесу в освітній установі. Актуальною є проблема пошуку і ро­зробки різноманітних форм і способів професійного співробітництва практичного психолога і шкільного вчителя в сучасних умовах зростання вимог до освітнього рівня освіти учнів і великої кількості різноманітних психологічних проблем, що негативно позначаються на навчанні і вихо­ванні. Особливу роль відіграє співробітництво вчителя і психолога в рішенні задач психологічного розвитку учня і збереження його здоров'я, що у даний час по своїй значимості не уступає задачам навчання і виховання.

Аналіз досліджень з проблеми. Відомі дослідження з проблеми співробітництва психо­лога і педагога таких авторів: Д.Б. Ельконін, В.В. Давидов, Л.І. Божович, Г.С. Абрамова, І.В. Дуб­ровіна, К.М. Гуревич, М. К. Акимова, Е.М. Борисова.

Найчастіше  професійне співробітництво педагога і психолога в системі освіти розгля­дається в контексті психологічного забезпечення освітнього процесу. У цьому відношенні орієн­тиром служать нормативні показники психічного розвитку дітей, що є загальними як для педагога, так і для психолога. На думку Абрамової Г. С. загальним для психолога і педагога предметом вив­чення, з'ясування і застосування на практиці  може бути норма психічного розвитку [1].

Психолог і представники педагогічних професій можуть і повинні знаходити загальну мову, зв'язану з розумінням можливої відповідності чи невідповідності фактів конкретного прояву психічного життя людини нормам психічного чи особистісного розвитку конкретного періоду життя. "Можливе замовлення на співробітництво педагога і психолога може і повинно будуватися як взаємодія з психологічною інформацією, поняттям норми психічного й особистісного розвитку" [1, 436].

Загальновизнано, що психологічне забезпечення педагогічного процесу в умовах дошкіль­ної і шкільної установи є важливим напрямком діяльності дитячого практичного психолога. Педа­гогічний процес розглядається як система педагогічних впливів з освітніми і виховними цілями, де освіта передбачає "нагромадження" знань, умінь, навичок суспільно-історичного досвіду, а вихо­вання має на увазі формування визначених соціальних установок (понять і принципів), ціннісних орієнтацій (морально-етичних норм), що визначають свідомість і поведінку людини. Педагогічні впливи спираються на психологічні закони і механізми онтогенетичного розвитку.

Практичний психолог включається в роботу освітньої установи як фахівець в області дитя­чої, педагогічної і соціальної психології. Він несе відповідальність за те, щоб професійно контро­лювати процес психічного розвитку учнів і забезпечувати основні психологічні умови, що найбільшою мірою  сприяють цьому розвитку.

У самому загальному виді ці умови можна представити так:

-   найбільш повна реалізація вікових можливостей і резервів розвитку (опора на сензитивні періоди, облік зон актуального і найближчого розвитку й ін.);

-   розвиток індивідуальних особливостей учнів усередині кожного вікового періоду в ході навчання і виховання;

-   створення сприятливого психологічного клімату (у класі, школі, педколективі) з урахуванням специфіки спілкування і взаємин у молодшому, підлітковому і юнацькому віці. 

Головне призначення психолога в школі – відслідковувати, супроводжувати  розвиток дітей. Психічний розвиток, насамперед, характеризується якісними змінами, появою новотворів, нових механізмів, нових процесів, нових структур. X. Вернер, Л. С. Виготський і інші психологи описали основні ознаки розвитку. Найбільш важливі серед них: диференціація, розчленовування єдиного елемента; поява нових сторін, нових елементів у самому розвитку; перебудова зв'язків між сторонами об'єкта [4].

У сучасній психології вивчення професійної діяльності людини займає одне з центральних місць. Провідним чинником становлення особистості спеціаліста виступає саме професійна діяль­ність. Безумовно, питанням взаємозвязку в індивідуальному розвитку особистості професійної діяльності та особистісних особливостей спеціаліста приділялася значна увага (С.Д.Максименко, 1996; Е.А.Климов, 1996; А.К.Маркова, 1996).

Проблема підготовки психологів-практиків була предметом дослідження вітчизняних вче­них: О.Ф.Бондаренка, С.В.Васьківської, П.П.Горностая, Т.В.Говорун, В.І.Карікаша, В.Г.Панка, Н.І.Повякель, Л.І.Уманець, Н.Ф.Шевченко, Н.В.Чепелєвої, Т.С.Яценко та ін. У них висвітлю­ються питання актуальності особистісного зростання психолога у процесі професійної підготовки, роль активних методів навчання та конкретних інтерактивних методик у цьому процесі, вплив ви­ховного чинника на становлення особистості майбутнього психолога, наводяться конкретні си­стеми їх професійної підготовки в вузі, особливості підготовки до різних аспектів професійної діяльності та ін.

Оскільки на сьогодні "ще не існує детально розробленої моделі спеціаліста – психолога-  практика, не визначено найголовніші речі – структуру і рівень його  професійної освіти; зміст пі­дготовки психологів-практиків і критерії (методики) визначення готовності до професійної діяль­ності” та  відповідно, соціально-психологічне  забезпечення психолога-  практика  [ Панок В. Г. Українська практична психологія: визначення, структура і завдання // Практична психологія та соціальна робота. – 1997. 1 №10. – 1998. 1 №1.  с. 5], то, на нашу думку, удосконалення соціально-психологічних умов, де б існувало супервізійне середовище для практичних психологів, яке да­вало б можливість власної психокорекції та можливості отримувати професійну підтримку.

Розроблена тренінгова програма передбачає проведення 12 занять тривалістю 3 години ко­жне. Загальна структура всього тренінгу включає необхідні елементи забезпечення психотерапев­тичної групової динаміки (згуртування групи, її розвиток, завершення взаємодії) та вправи, спря­мовані власне на підвищення самооцінки, моделювання конфліктних ситуацій  та шляхи їх вирі­шення,  технології тайм-менджменту та  створення позитивного іміджу практичного психолога в школі.

Реалізація тренінгової програми відбувається за такою логікою:

1.     Визначення учасниками індивідуальних та спільних цілей роботи в групі.Проговорювання очікувань.

2.     Відпрацювання правил роботи в групі, інтеграція учасників групи.

3.     Рефлексія  різних аспектів інтеграції в педагогічний колектив.

4.     Програвання різних ситуацій та моделювання шляхів розвязання їх.

5.     Аналіз досвіду, отриманого в процесі тренінгу.

6.     Побудова власного плану інтеграції в педагогічний колектив на основі отриманого дос­віду в тренінговій групі.

7.     Психологічна підготовка до асиміляції отриманих знань у щоденне життя.

8.     Завершення групової взаємодії.

Реалізація усіх цих стадій забезпечується підбором, компонуванням та проведенням низки вправ, поєднання яких базується на дотриманні загальних правил побудови тренінгових занять [2]. Так структура кожного заняття включає три основні частини:

1.  Вступна частина (розминка). її метою є виявлення настрою учасників групи, їх активіза­ція, налаштування на роботу в групі на певну тему; включення в ситуацію „тут і тепер".

2.  Основна частина (робоча). Забезпечує власне рефлексію щодо інтеграції психолога в пе­дагогічний колектив. У процесі реалізації основної частини відслідковується групова динаміка, виявляються актуальні стани учасників, відповідно до яких деякі елементи заняття можуть зміню­ватися. Тут також обговорюються як наявні ситуації, так і колишні життєві ситуації учасників. Все, що відбувається в групі, стає єдиним груповим досвідом, який усвідомлюється та інтегру­ється як окремими учасниками відповідно до їх індивідуальних особливостей, так і групою в ці­лому.

3.  Завершальна частина (підсумкова чи рефлексивна). У цій частині здійснюється аналіз проведеної роботи кожним учасником, визначаються орієнтири формування перспективної лінії отриманого досвіду, проводиться обговорення загальної атмосфери роботи групи.

У процесі виконання та обговорення результатів вправ доцільним є застосування технік гештальтерапії та арт-терапії.  [4; 5; 9].

 

Анкета Вчитель очима учнів

Анкета по визначенні здібностей учнів

Вибір однокласників

ВИЗНАЧЕННЯ ВЛАСТИВОСТЕЙ НЕРВОВОЇ СИСТЕМИ

Визначення особист.-характерол. акцентуацій

Визначення рівня депресії

ДВОР МЕТОДИКА

Діагностика ворожості

Діагностика комплексу неповноцінності

Діагностика некерованої емоційної збудливості

Діагностика психологічної готовності до освоєння нового у пр

ДІАГНОСТИКА СІМЕЙНИХ ВЗАЄМОВІДНОСИН

Для батьків

Комунікативний контроль

Методика Басса та Дарки

Методика вивч. вольових якостей

Методика виділення суттєвих ознак

Методика для визначення розумового розвитку дітей 7-9 років

Методика дослідження рівня тривожності

Методика дослідження самооцінки

МЕТОДИКА ЙОВАЙШИ

Методика Ковальова

Методика Сішора

МЕТОДИКА Фурмана

ОПИТУВАЛЬНИК ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ

Опитувальник Шмішека

Оптимальна взаємодія

Оцінка відносин підлітка з класом

Оцінка товариша

Переважаючий тип сприймання

Психол. сумісність

Самооцінка

Соціометрія

Структуроване спостереження (за статусом школяра)

ТЕСТ ВИЗНАЧЕННЯ ПОТРЕБИ У СПІЛКУВАННІ

Тест Бойка Немотивована тривожність

Тест для батьків

Тест Для вчителів

Тест Керна

Тест Мотиви мого навчання

Тест на виявлення рівня самооцінки

ТЕСТ НА ВИЯВЛЕННЯ ТВОРЧИХ ЗДІБНОСТЕЙ У ШКОЛЯРIВ

ТЕСТ не прогав вундеркінда

Тест Озерецького

ЧИ РОЗВИВАЄТЕ ВИ ЗДІБНОСТІ СВОЄЇ ДИТИНИ

Чи розумієти ви один одного